Uutinen - 11.12.2019 klo 10.04

Tulorekisteri käyttöön vuodenvaihteessa – tammikuussa hakemukseen vielä palkkalaskelma

Palvelualojen työttömyyskassalla on oikeus käyttää tulorekisteriä 1.1.2020 alkaen. Työttömyyskassa käyttää jatkossa hakemusten käsittelyssä tulorekisteriin työnantajan viemiä palkkatietoja. Työnantajan tulee lain mukaan ilmoittaa tiedot tulorekisteriin viimeistään 5 päivän kuluttua palkanmaksupäivästä.

Työnantajalle pakollisia tietoja ilmoittaa ovat palkanmaksupäivä ja palkkasumma. Tietoja on viety tulorekisteriin vuoden 2019 alusta. On mahdollista, että joudumme pyytämään jatkossakin lisäselvityksiä niissä tapauksissa, joissa tulorekisteriin tallennetut tiedot eivät ole riittäviä.

Kyseessä on suuri muutos ja tulorekisterin palkkatietoja alkaa samanaikaisesti hyödyntää useita muitakin käyttäjiä työttömyyskassojen lisäksi. Tästä syystä suosittelemme, että tammikuun ajan päivärahahakemukseen liitetään edelleen palkkalaskelma. Näin varmistamme, että hakemus tulee käsiteltyä normaalisti siinäkin tapauksessa, että tulorekisterin tietoja ei mahdollisten käyttöönotto-ongelmien vuoksi olisi saatavilla.

Vaikka saamme jatkossa palkkatiedot tulorekisteristä, päivärahanhakijan ilmoitusvelvollisuus ei muutu. Hakemuksessa on ilmoitettava päivärahan maksamiseen vaikuttavat muutokset kuten ennenkin. Hakemukseen tulee entiseen tapaan merkitä loma- ja sairausajat ja poissaolot.

Etuustietoja eli esimerkiksi Kelan maksamien etuuksien määriä työttömyyskassa alkaa saada tulorekisteristä vasta vuoden 2021 alusta. Samaan aikaan alamme myös itse toimittaa ansiopäivärahan, vuorottelukorvauksen ja liikkuvuusavustuksen tietoja tulorekisteriin.

 

 

 

 

Uusimmat

Suosituimmat