Artikkeli - 25.09.2019 klo 09.40
Työhyvinvointi

Tauot kuntoon hotelli- ja ravintola-alalla!

Outi Mäkelä toivoo, että koko hotelli- ja ravintola-alalla parannetaan taukokäytäntöä. Kuva: Eeva Anundi

Outi Mäkelä toivoo, että koko hotelli- ja ravintola-alalla parannetaan taukokäytäntöä. Kuva: Eeva Anundi

Sokotelin henkilökunta nosti tauot tapetille. Henkilöstöä edustavan Outi Mäkelän mukaan niin työnantajalla kuin työntekijöillä on tehtävää alan kehnon taukokulttuurin parantamisessa.

”Syöt ruokasi lennosta. Otat haarukallisen, palvelet asiakkaat, ja sitten otat seuraavan haarukallisen”, Outi Mäkelä kuvaa hotelli- ja ravintolatyöntekijän katkonaista ruokataukoa. Tai saatat turhaan odottaa hiljaista hetkeä, jolloin lakisääteinen jää pitämättä.

Outi Mäkelä oli vielä viime kesänä yötyössä hotellin vastaanottovirkailijana. Vaikka yöaikaan ei ollut asiakasvirtaa, hän sortui syömään eväänsä seisten työtä tehdessään.

”Koko hotelli- ja ravintola-alalla on huono taukokulttuuri”, Mäkelä pohtii.

Kiire ja alan tapa ovat yleisiä syitä tauottomuuteen. Töitä tehdään minimimiehityksellä, eikä tauoista ole puhuttu tarpeeksi. Työntekijät ovat voineet myös hiljaisesti hyväksyä paussittoman puurtamisen ikään kuin alan luonteeseen kuuluvana. Ruokatauot ovat alalla työntekijälle palkallista aikaa, jos työpaikalta ei saa poistua.

Albertinkadun Radisson Blu-hotellissa henkilökunnalle on järjestetty rento taukopaikka. Kuva: Eeva Anundi

SOK:n hotelliketjun, Sokotelin, työntekijät nostivat tauot tärkeäksi korjattavaksi asiaksi, kun henkilöstön edustajat kysyivät sähköpostitse, mikä asia työssä pitäisi korjata. Kysely meni liiton jäsenille viime syksynä.

”Huolenaihe löytyi työntekijöiltä, ja sitä on lähdetty yhdessä viemään eteenpäin”, sanoo Outi Mäkelä tyytyväisenä. Hän oli tuolloin siirtynyt pääkaupunkiseudun virkaatekevän pääluottamusmiehen rooliin. Vastaanottovirkailijana yötyössä ehti kulua viisi vuotta.

Mäkelällä on yhteinen työhuone yrityksen työsuojeluvaltuutetun, Samuli Miettisen, kanssa. Täällä Albertinkadun Radisson Blu -hotellin alakerrassa he kuvaavat yhdessä Sokotelin taukohanketta. Yrityksen työntekijöiltä kyseltiin hankkeen toisessa kyselyssä tarkemmin, miten he pitävät taukonsa. Tulos oli tyrmäävä: valtaosa vastaajista ilmoitti, että taukoja jää pitämättä viikoittain. Miettinen kertoo, että pitämättömät tauot näkyivät vastaajien mukaan keskittymiskyvyn heikkenemisenä, väsymyksenä ja fyysisinä oireina.

”Tauottomuus on jopa aiheuttanut sairauspoissaoloja”, Miettinen sanoo ja lisää, että taukojen puute heijastuu myös asiakaspalveluun ja halukkuuteen tehdä lisämyyntiä.

Samuli Miettinen ja Outi Mäkelä kahvitauollaan. Kuva: Eeva Anundi


Kyselyillä tavoitettiin käytännössä puolet Sokotelin tuhannesta työntekijästä. Lähes kaikki tavoitetuista työntekijöistä allekirjoitti vetoomuksen, jossa vaadittiin työnantajaa ratkomaan taukoasiaa.

Elvyttävä lepotauko tukee työntekijän hyvinvointia raskaassa työssä.

”Kun pidät tauot, toimit valppaammin ja työskentelet tehokkaammin. Tauot näkyvät jaksamisena myös työpäivän jälkeen”, Miettinen sanoo.

”Et vain rojahda sinne sohvalle!” Mäkelä täydentää.

Nämä Sokotelin päätoimiset luottamushenkilöt vaikuttavat pääkaupunkiseudulla, jossa on 14 yrityksen 21 hotellista. Yhteistyötä tehtiin Tampereen, Vaasan ja Oulun pääluottamusmiesten kanssa. Mukana oli myös muita aktiiveja.

Outi Mäkelä on kasvanut luottamustehtävään Sokotelin taukohankkeen myötä. Kuva: Eeva Anundi

Työpari miettii, miten sanansa asettaa. Alusta asti työnantaja ymmärsi taukojen pitämisen asiaksi, jota on syytä edistää. Hankaluuksiakin oli. Työntekijäpuoli olisi halunnut neuvotella paikallisen sopimuksen tauoista, mutta siitä työnantaja ei innostunut.

Tulokseksi tuli, että noudatetaan paremmin nykyistä työehtosopimusta. Tessin mukaan yli 6 tunnin päivissä tulee kahvitauon lisäksi olla puolen tunnin lepoaika tai työrytmi huomioiden riittävän pitkä aika ateriointiin.

PAMin työympäristöasiantuntija Erika Kähärän mukaan myös esimerkiksi terveydenhuollossa on käytössä palkallinen tauko, jossa ruokaillaan työn ohessa.

”Totta kai on selvä, että työnantajan on järjestettävä työ niin, että tauko on mahdollista pitää”, Kähärä sanoo. Jos asiakasvirta on niin tiheä, ettei työstä pysty irrottautumaan tai keskeytysten määrä on kohtuuton, on vaadittava työnantajaa järjestämään tauottaja tai sallimaan palvelun keskeytys tauon ajaksi.

Sokotelissa saatiin aikaan hotellikohtaiset ohjeet, joissa pohditaan, miten juuri tässä hotellissa tauot saadaan onnistumaan, mistä saadaan tauottaja ja miten voidaan hyödyntää ristiintyöskentelyä yli osastorajojen. Mäkelä ja Miettinen pohtivat, että kulttuurin muuttumiseen kuluu aikaa – se ei tapahdu yhdessä yössä.

Mäkelä kiteyttää työnantajan ja työntekijän roolit taukokulttuurin muuttamisessa:

"Työnantajan velvollisuus on mahdollistaa tauko, ja työntekijän velvollisuus on pitää se."

"Työnantajan velvollisuus on mahdollistaa tauko, ja työntekijän velvollisuus on pitää se."

Työparia kuunnellessa tulee mieleen, että seminaarien vakiopohdinnan aihe on, miten nuoret saataisiin pysymään alalla pitempään. Jaksaminen on tunnistettu ongelmaksi. Ehkä on todellakin aika rukata alan ”mustaksi aukoksikin” sanottua sumeaa taukokäytäntöä.

Outi Mäkelän on puhunut eri työpaikoilla taukokäytännöistä. Kuva: Eeva Anundi

Taukoprojekti toteutettiin työpaikkatoimintana, johon saatiin apua PAMin palkalliselta henkilökunnalta.

”Siinä työntekijöitä osallistetaan ratkomaan työpaikan epäkohtia”, PAMin järjestämiskoordinaattori Aki Rouhiainen kuvaa.

Outi Mäkelälle vahvistui käsitys siitä, että henkilöstön edustajien tärkein tehtävä on kuunnella henkilöstöä.

”Taukoaihe ei ollut henkilöstön ainoa huolenaihe, ja siksi uusi projektikin on jo suunnitteilla”, toteaa elokuussa virallisesti Sokotelin pk-seudun pääluottamusmieheksi valittu Mäkelä.

Hän kannustaa henkilökuntaa ottamaan toiveitaan puheeksi työpaikalla. Esimerkiksi tauot ovat alkujaan pidetty paremmin niissä hotelleissa, joissa niistä on keskusteltu.

Tässä on keskusteltu jo pitkään tauoista Albertinkadun hotellin alakerrassa. Uusi pointti kuuluu vielä aulasta tiskin takaa. Tarjoilija Christian Holopainen on työvuorossa. Hän pitää taukoja todella tärkeänä siksi, että alalla ollaan koko työaika jalkojen päällä seisomatyössä. Holopainen viettää omat lepohetkensä hotellin pehmeällä sohvalla, joka on erotettu asiakastilasta. Hän ajattelee tauoillaan etenkin jalkojensa parasta.

”Illalla kotiin mennessä jalat ovat levottomat – ne kihelmöivät.”

Tarjoilija Christian Holopainen lepuuttaa jalkojaan asiakkaiden tiloista erotetulla sohvalla. Kuva: Eeva Anundi

Sokotelin taukohanke

Lokakuu 2018: Jäsenkysely huolenaiheista.

Marras-joulukuu 2018: Taukokysely eli tiedonkeruu taukojen pitämisen tavoista.

Tammi-helmikuussa 2019: Työntekijöille ja työnantajalle kerrottiin taukokyselyn tuloksista.

Maaliskuu-huhtikuu 2019: Neuvottelut taukokäytännön parantamiseksi.

Kesäkuu 2019: Hotellikohtaiset taukokeskustelut saivat alkunsa.

Toukokuu 2019: Viimeistelyt HR:n kanssa. ’Gimme a Break’ –toimenpide jalkautettiin toimipaikkoihin.

 

 

Teksti: Marja Ikkala

 

Uusimmat

Suosituimmat