Uutinen - 01.06.2018 klo 17.19
Työehtosopimusneuvottelut

SUNin kannanotto: Annamme täyden tukemme lakkotoverillemme Finans Norgea vastaan

Rahoitusalalla on lakko Norjassa.

Palvelualan pohjoismainen unioni SUN tukee norjalaista ammattiliitto LO Finans'ia heidän lakkoillessaan työnantajaa Finans Norgea vastaan.

LO:n ja Finans Norgen välinen työriita ei ole edennyt mihinkään suuntaan sovittelusta huolimatta, ja siksi lakko alkoi 1 200 työntekijöiden osalta rahoitusalallla torstaina 31.5.2018.

SUNin kannanotto on seuraavanlainen:

Palvelualan pohjoismainen unioni SUN tukee norjalaista ammattiliitto LO Finans'ia heidän lakkoillessaan Finans Norgea vastaan. Tuemme lakkoilevia tovereitamme heidän vaatiessaaan oikeutta työehtosopimukseen työelämän sääntöjen mukaisesti. Se, että he eivät tätä oikeutta saa, katsomme olevan rajoite järjestäytymisvapaudelle.

Tuemme myös LO Finans -työntekijöiden liiton vaatimusta, että työntekijöiden varhaiseläkkeen lisä suojataan, joka kompensoi elinikäodotetta ja vähentäisi eläkettä niillä, jotka eivät pysty työskentelemään kauemmin. Muissa Norjan työehtosopimussovinnoissa ykistyissektorilla työntekijöille on vastaava oikeus annettu.

Lue lisää lakosta täältä.

Teksti: Marie Sandberg-Chibani

Suosituimmat