Uutinen - 05.06.2018 klo 08.00
Työelämä

Perehdytys kuuluu kesätyöntekijälle

Esimerkiksi kaupan alalla kassaan liittyvät tekniset toiminnot osataan perehdyttää, mutta helposti unohtuu esimerkiksi väkivallan uhka ja siihen liittyvä ohjeistus, miten toimia, jos joku käyttäytyy uhkaavasti. Kuva: GettyImages.

Esimerkiksi kaupan alalla kassaan liittyvät tekniset toiminnot osataan perehdyttää, mutta helposti unohtuu esimerkiksi väkivallan uhka ja siihen liittyvä ohjeistus, miten toimia, jos joku käyttäytyy uhkaavasti. Kuva: GettyImages.

Turvallinen ja terveellinen työpaikka on kesätyöntekijän oikeus. Perehdytyksessä opetetaan työtehtävää, opastetaan työvälineiden oikeaan käyttöön ja turvallisiin työtapoihin. Nuorilla työntekijöillä sattuu enemmän, ja silloin perehdytys on parhainta ennakoivaa turvallisuustoimintaa.

Työturvallisuuslaki velvoittaa työnantajan perehdyttämään työntekijän uuteen työhön. Erityisen tärkeää on perehdyttää työuraansa aloittavat nuoret työntekijät. Kesällä on paljon alle 18-vuotiaita työntekijöitä astumassa työelämään ensimmäistä kertaa, ja heillä ei välttämättä ole tietoa yleisistä työsuhteeseen tai työntekoon liittyvistä asioista. Perehdytys on kaiken alku, ja riippuen yrityksestä, sen voi hoitaa joko esimies tai muu henkilö.

”Me PAMissa toivomme, että jokainen nuori voi tehdä työnsä niin, että siitä jää hyvä mieli ja myönteinen kuva palvelualasta. Kesäduuni voi monelle nuorelle olla tärkeä paikka, kun samalla miettivät tulevaisuuden työkuvia”, PAMin työympäristöasiantuntija Erika Kähärä sanoo.

Riippumatta millä alalla työskentelet, tärkeintä työn tekemisen kannalta on, että perehdytyksessä opetetaan työtehtävää.

”Olisitpa menossa kassalle, niin kuuluu antaa rahankäsittelyyn liittyvää perehdytystä, tai esimerkiksi siivousalalle opastetaan välineiden ja aineiden käyttöön. Normisiivouksessa käytetään hyvin vähän enää vaarallisia aineita. Samalla kun kerrotaan miten työ pitää tehdä, pitää kertoa myös, miten se tehdään turvallisesti, ettei työntekijä riko itseään.”

Esimerkiksi kaupan alalla kassaan liittyvät tekniset toiminnot osataan perehdyttää, mutta helposti unohtuu esimerkiksi väkivallan uhka ja siihen liittyvä ohjeistus, miten toimia, jos joku käyttäytyy uhkaavasti.

”Moni sesonkityöntekijä on PAMin tietojen mukaan tuoneet esille sen, että minkäännäköistä opastusta tähän ei ole annettu. Osasyy tähän saattaa olla se, että kesätyöntekijöitä tulee usein paljon kerralla, eikä tähän ole varattu riittävästi resursseja aina”, Kähärä kertoo.

Turvallisuusasioiden ohella on työsuhteessa käyttäytymistä, jota on opastettavaa työntekijöille, kuten esimerkiksi palkanmaksujaksosta ja sähköisistä palkkalaskelmista kertominen. Työajat on oltava selvät, mutta paasaaminen on turhaa.

”Valtaosa nuoristakin tietää, että jos heille sanotaan, että työaika alkaa klo 8, niin kyllä ne siellä säntillisesti ovat. Ne ovat fiksuja, oppivaisia ja kykeneviä. Monessa asiassa riittää, että johdattaa sen nuoren tiedon lähteelle, silloin ne lähtevät rohkeasti etsimään vastauksia”, Kähärä painottaa.


Pitkää päivää ei saa tehdä tauoitta – oikea asento tarkistettava myös

”Taukoja pitää osata vaatia, mutta on tiedostettava, milloin niitä saa pitää. Ja jos on töissä helteellä, ulkona tai sisällä lämpötila nousee, niin silloin taukojen pitäminen tihenee”, muistuttaa Kähärä.

Kähärän mukaan ergonomia - oikea ote ja oikeat asennot – helposti unohtuu, vaikka se on kaiken A ja O välineiden tai työpisteen käytössä.

Asiakaskohtaamisista pitäisi jutella etukäteen, koska se on osa asiakaspalvelutyön sisällön opettamista. Faktaa on, että palvelualalla työskentelevät usein kohtaavat epäasiallista käytöstä työssään. Työpaikoilla pitää olla valmiit ohjeistukset, siitä miten toimitaan jos työntekijä kohtaa epäasiallista kohtelua. Pitkäaikainen epäasiallinen kohtelu saattaa johtaa henkiseen kuormittumiseen.

”Yleisohjeeksi voin antaa sen, että vaikka asiakaspalvelu tarkoittaa, että siedetään jonkin verran asiakkaiden eri tapoja ja mielialoja, niin kaikkea epäasiallista ei ole pakko ottaa vastaan. Esimiehen kuuluu opastaa etukäteen, miten pitää toimia jos asiakas selvästi solvaa ja loukkaa henkilökohtaisesti. Tällaisesta tapauksesta pitää aina kertoa esimiehelle.”, hän tuumailee.

Perehdytyksellä merkitys tapaturmatilanteissa

Työturvallisuuslain mukaan työnantaja tai tämän edustaja, lähin esimies, kantaa vastuuta jos ikäviä tapahtuu työpaikalla. Kähärän mukaan vastuunjakoa saattaa joissakin tapauksissa joutua selvittämään, ja silloin puidaan, onko perehdytystä annettu.

”Työnantaja pitäisi osata ennakoida, että nuorilla sattuu, vasta-alkajan roolissa enemmän, ja silloin perehdytys on parhainta ennakoivaa turvallisuustoimintaa”.

Kaikkia töitä ei myöskään saa teettää nuorilla alle 18-vuotiailla. 16 vuotta täyttäneillä töitä saa teettää, jos työn turvallisuudesta on huolehdittu riittävästi.

”Nuorille ei saa antaa kohtuuton vastuu. Kohtuuttomaksi vastuuksi voidaan laskea esimerkiksi sellaista, että alle 18-vuotias olisi yksin vastuussa kassan myyntipisteestä, jossa on suuri rahamäärä. Tällöin rahan käsittelystä tuleva mahdollinen väkivallanuhka voi estää liian nuoren henkilön palkkaamisen. Siksi tiettyihin töihin ei oteta alle 18-vuotiaita”, Kähärä sanoo.

Tapaturmavakuutuskeskuksen mukaan nuorten, alle 25-vuotiaiden palkansaajien työpaikkatapaturmia on aavistuksen lisännyt viimeisten saatavien tietojen mukaan. Tilastot kertovat sen, että vuoden 2016 kesäkuukauden aikana (toukokuu-elokuu) nuorten ikäluokassa tapaturmia oli 5898, ja sitä edellisvuonna 5773. Lieviä tapaturmia sattuu nuorille määrällisesti eniten, mutta iän myötä vakavimpien komponentti nousee.

”Taustalla on usein kokemattomuutta ja välinpitämättömyyttä, eli nuoruuden voittamattomuuden tunne. Turvallisuusasenne puuttuu, ja mennään siitä mistä pystyy oikaisemaan”, Kähärä miettii.

Ja jos ei saa perehdytystä, niin miten pitäisi silloin toimia?
”Onko työpaikassa työsuojeluvaltuutettua? Jos on, niin voi ensin käydä hänen luona, ja jos ei löydy niin rohkeasti esimiehen luo”, Kähärä ohjailee.

Perehdytyksessä työtehtävä ja työvälineet tulevat tutuksi

  • taukoja pitää vaatia, mutta on tiedostettava, milloin niitä saa pitää.
  • oikeat asennot ja otteet - ergonomia on kaiken A ja O välineiden tai työpisteen käytössä.
  • epäasiallinen kohtelu ei kuulu työpäivään, kaikkea ei ole pakko sietää

Uusi alalla?

Oletko tulossa kesätöihin tai juuri aloittanut työskentelyn palvelualoilla? Tutustu sivuiltamme sinulle tärkeisiin tietoihin Uusi alalla -osiosta.

Uutinen päivitetty 28.3.2019.

 

 

Teksti: Marie Sandberg-Chibani

 

Uusimmat

Suosituimmat