Uutinen - 14.03.2018 klo 14.00
Työelämä

PAM haluaa kansallisen ohjelman palvelualoille – mukaan myös alustatalous

Alustataloudessa asiakas ja työntekijä löytävät toisensa verkossa. Kuva: Gettyimages

Alustataloudessa asiakas ja työntekijä löytävät toisensa verkossa. Kuva: Gettyimages

PAMin mukaan palvelualoille tulisi laatia kansallinen ohjelma, jolla haettaisiin ratkaisuja muun muassa alusta- ja jakamistalouden ja digitalisaation ilmiöihin.

PAM antoi viime viikolla lausunnon eduskunnan tulevaisuusvaliokunnalle koskien palvelualojen nykytilaa, tulevaisuutta ja palveluvientiä. Lausunnon mukaan digitalisaatio, automaatio ja robotisaatio muuttavat työtehtäviä palvelualoilla. Itsepalvelukassoja ja siivousrobotteja on jo käytössä, verkkokauppa kasvaa, ja logistiikka-ala on pitkälle automatisoitu. Osa työtehtävistä katoaa väistämättä, vaikka uusiakin syntyy. Myös alusta- ja jakamistalous on muuttanut  työn tekemisen muotoja ja palveluvalikoimaa.

PAM ehdottaa palvelualojen kehittämiseksi kansallista ohjelmaa, jonka tulisi luoda muun muassa yhteiset käytännöt palvelualoilla tehtävälle alustatyölle. Esiin tulisi ottaa esimerkiksi uusien työn tekemisen tapojen vaikutukset keikkatyöntekijöiden toimeentuloon, työturvallisuuteen ja jaksamiseen.

Alustatyö on tyypillisesti jonkin sovelluksen tai verkkoalustan kautta tarjottavaa keikkatyötä. Tunnettuja alustayrityksiä ovat ravintolaruokaa asiakkaille kuljettavat Wolt ja Foodora sekä taksikyytejä tarjoava Uber, joka tauon jälkeen palaa Suomen markkinoille ensi kesänä. Siivouspalveluja tarjoaa Freska.

Vaikka alustatyö on yrittäjämäistä, työntekijällä ei todellisuudessa ole samanlaisia vapauksia kuin yrittäjällä. Usein työstä saatava palkka on määritelty etukäteen niin, että työntekijälle jää vain valittavaksi, ottaako vai jättääkö keikan. Yritykset pyrkivät siirtämään työnantajalle kuuluvia riskejä työntekijöille, kuten eläketurvan ja työnantajakustanteisen sosiaaliturvan. PAM korostaa lausunnossaan, että halvat kuluttajahinnat ilman työnantajavelvoitteita vääristävät kilpailua merkittävästi.

Nykytilaa kuvaa se, että pamilaisilla on käytössään tietokoneet ja kännykät, mutta harvemmalla on työkaverina robotti. PAMin viime vuoden jäsentutkimuksen mukaan kuitenkin yli puolet varastotyöntekijöistä uskoo töidensä robotisaatioon ja automatisaatioon tulevaisuudessa, kun taas matkailu- ja ravintola-alan työntekijöistä näin uskoo vain 14 prosenttia.

Näyttää siltä, että mitä enemmän työssä on asiakaspalvelua ja kohtaamisia, sitä vähemmän työstä voidaan teettää koneilla. PAMin elinkeinopoliittinen asiantuntija Katri Jakosuo sanoo, että vaikka myös asiakaspalvelutyö on automatisoitavissa osittain tai jopa kokonaan, niin henkilökohtainen palvelu tulee suurella todennäköisyydellä säilymään.

"Vaikka esimerkiksi myyjien määrän on ennustettu vähenevän, myyjiä löytyy kaupoista myös tulevaisuudessa. Työtehtävät painottuvat kuitenkin enemmän asiakkaiden palveluun, neuvontaan ja opastukseen", Jakosuo sanoo.

”Vaikka erilaisten itsepalvelujärjestelmien käyttö lisääntyy koko ajan, monet arvostavat henkilökohtaista palvelua etenkin neuvonta- ja ongelmatilanteissa”, Jakosuo sanoo.

 

 

 

 

 

Uusimmat

Suosituimmat