Artikkeli - 17.09.2018 klo 15.10
Työelämä

Matkailualalle etsitään väkeä mainoksin

Matkailudiili-hanke etsii työntekijöitä matkailualalle muun muassa mainoksin. Kuva: Gettyimages

Matkailudiili-hanke etsii työntekijöitä matkailualalle muun muassa mainoksin. Kuva: Gettyimages

Matkailuhanke herättelee maahanmuuttajia, nuoria ja metsureita hakemaan töihin kasvalle matkailualalle.

Kadunvarren mainokseen on upotettu vieraskielistä tekstiä, joka ei avaudu tavalliselle tallaajalle, ellei satu osaamaan kiinan kieltä. Verkko-osoite sanoo suomeksi, että matkailutarvitseemaahanmuuttajia.fi.

Samanlaisia mainoksia on nähty myös venäjän, ruotsin ja viron kielellä: Kas sa saad aru see tekst?

Ulkomainontaa Vaasassa.

Mainoskampanja on vain yksi osa valtakunnallisesta Matkailudiili-hankkeesta, johon kuuluu kaikkiaan 27 pilottikokeilua ympäri Suomea. Pilottien toteuttajina on eri alojen yrityksiä, asiantuntijoita ja oppilaitoksia. Ne tarjoavat hankkeen aikana itse ideoimiaan keinoja alan imagon ja työvoimapulan parantamiseksi: luvassa on muun muassa perehdytysohjelma matkailualalle, valmennusta sekä mobiilialusta, josta voi katsoa avoimet sesonki- ja keikkatyöt.

”Pääkohteena eivät ole Suomessa asuvat maahanmuuttajat, vaan piloteilla etsitään yleisesti ratkaisumalleja matkailualan työntekijöiden ja työpaikkojen parempaan kohtaamiseen”, matkailuasiantuntija Ida Müller Pohjois-Pohjanmaan TE-toimistosta kertoo.

Niinpä matkailutyön pariin houkutellaan myös suomalaisnuoria, opiskelijoita ja lomautusuhan alla olevia metsureita. Metsureilla talvikausi on hiljaista aikaa. Heille pyritään löytämään työtä matkailualan huolto- ja kunnostustehtävistä lomautusten vaihtoehtona.

Työ- ja elinkeinoministeriön Matkailudiili-hanke jatkuu ensi vuoden loppuun.

Eräs mukana oleva yritys on englanninkieliseen palveluun keskittynyt yritys Mood of Finland.

”Kehitämme mallia, jonka avulla toteutetaan työperäistä maahanmuuttoa Suomeen. Esimerkkinämme hankkeessa on ryhmä espanjalaisia kokkeja ja tarjoilijoita”, Mood of Finlandin omistaja Anu Nylund sanoo.

Radiomainonta jatkuu

Matkailualan ansiotasossa on parantamisen varaa. Työt ovat epäsäännöllisiä ja sesonkiluonteisia. Samalla matkailuala on kuitenkin kasvanut voimakkaasti ja kasvaa jatkossakin. Hankkeen Matkailutyö-sivustolla kerrotaan, että vuoteen 2025 mennessä alalle on odotettavissa 40 000 uutta työpaikkaa.

Mitä katujen kulkijoille siis oikein sanottiin vierailla kielillä?

”Ymmärrätkö tämän tekstin? Hienoa! Olemme etsineet sinua. Matkailualalla on pulaa kielitaitoisista, asiakaspalvelukykyisistä ja eri kulttuurien parissa työskentelystä pitävistä työntekijöistä.”

Mainostoimisto C2 Advertisingin ulkomainonta on jo ohi, mutta mainonta kaupallisilla radiokanavilla jatkuu 21. lokakuuta saakka.

 

 

Teksti: Marja Ikkala

 

Uusimmat

Suosituimmat