Artikkeli - 19.07.2018 klo 14.00
Vapaa-aika

Kotimaan matkailu nähdään yhä useammin arvovalintana

Luontomatkailun suosio on tuonut Nuuksion kansallispuistoon entistä enemmän matkailijoita. Kuva: Gettyimages.

Luontomatkailun suosio on tuonut Nuuksion kansallispuistoon entistä enemmän matkailijoita. Kuva: Gettyimages.

Kuluvasta kesästä ennustetaan kotimaan matkailun ennätyskesää.

Nuuksion kansallispuisto on yksi monista kotimaan matkailukohteista, joissa kävijöiden määrä on lisääntynyt viime aikoina. Hotelli Nuuksion myyntineuvottelija ja pamilainen Marja-Liisa Pahalahti kertoo erityisesti kotimaisten matkailijoiden osuuden nousseen, mikä on hyvä uutinen matkailualalle.

”Tuntuu, että nyt on palattu takaisin juurille. Matkailijat suosivat kotimaisuutta ja heille riittävät pienet elämykset, kunhan niitä kuitenkin on. Ei tarvita mitään luksusta, vaan arvostetaan luonnonläheisyyttä ja luontoelämyksiä”, Pahalahti sanoo.

Esimerkiksi luontoelämyksistä hän mainitsee Hotelli Nuuksion tämän kevään ja kesän trendin, suositun Hammock -riippukeinumajoituksen, jossa asiakas voi nukkua yön yli hyttysiltä ja sateelta suojattuna luonnon keskellä tavallisen hotellihuoneen sijaan.

”Kun tietoisuus lentomatkailun ympäristövaikutuksista on lisääntynyt, niin yhä useampi harkitsee kotimaan vaihtoehtoja”, hän arvioi.

Metsän rauhaa, luontoelämyksiä ja hyvinvointia haetaan myös erilaisten aktiviteettien, kuten metsäjoogan muodossa. Toisaalta perinteiset nuotiokahvitkin ovat todellinen elämys erityisesti ulkomaalaisille kokousvieraille, jotka voivat valita Nuuksiossa kokouspaikaksi nuotiopisteen metsässä toimistotilan sijaan.

Omaa kotimaan suosikkikohdettaan Pahalahden on vaikea valita, sillä kotimaan matkailun puolestapuhujana hän nauttii niin pikkukaupunkien tunnelmasta, saaristomaisemista, kuin lapin taianomaisuudestakin.

Vaikka suomalaiset ovat aina nauttineet luonnossa retkeilystä, niin luontoretkeily on nyt myös Suomen Matkailuorganisaatioiden yhdistys Suoma ry:n mukaan yksi viidestä erityisesti pinnalla olevasta matkailutrendistä.

Nuuksiossa ja muissa Suomen kansallispuistoissa vierailu löytyy kotimaan matkailua tukevalta 100syytä -kampanjan sivustolta, josta löytyy inspiraatiota ja ideoita kesälomamatkoihin. Sadan esiteltävän kotimaan kohteen joukossa on sekä tunnettuja nähtävyyksiä että harvinaisempiakin paikkoja, joihin kesälomasuunnitelmiaan puntaroiva matkailija ei muuten saattaisi löytää.

100syytä -kampanjan on organisoinut Suoma ry, joka on tuonut ensi kertaa kaikki alan yritykset ja organisaatiot yhteen kotimaanmatkailun suosion kasvattamiseksi. Suoma ry:n puheenjohtaja Anne-Marget Hellénin mukaan kotimaanmatkailu on lisääntynyt viime vuosina pikku hiljaa, mutta kuluvan kesän odotetaan rikkovan ennätyksiä. Paikallisten kokemusten hakeminen ja eettisyyden arvostaminen vaikuttavat lomakohteen valintaan, mutta säilläkin on oma osuutensa.

”Suomalaiset ovat lomaillessaan sääherkkää porukkaa. Jos vettä tulee kaatamalla loman lähestyessä, niin sitten kävellään matkatoimistoon varaamaan äkkilähtö aurinkoon. Tämän kesän upeat säät vaikuttavat varmasti kotimaan kohteiden suosioon”, Hellén kertoo.

Matkailualan kehittämisessä lainsäädännöllä on Hellénin mukaan keskeinen rooli.

”Koulujen loma-aikojen tulisi porrastaa sekä pitää huolta siitä, että alan liiketoiminnalla on mahdollisuus menestyä”, Hellén pohtii.

Myös PAM kannattaa koulujen kesälomien siirtoa, sillä se vaikuttaisi myönteisesti erityisesti kotimaan matkailuun. Tuoreen työ- ja elinkeinoministeriön tekemän selvityksen mukaan esimerkiksi matkailuyritysten tarvitseman henkilöstön määrä lisääntyisi 1 300 henkilötyövuoden verran jos koululaisten kesäloma jatkuisi elokuun loppuun.

 

 

Teksti: Minna Raitapuro

 

Uusimmat

Suosituimmat