Artikkeli - 19.09.2018 klo 11.05
Yhteiskunta

Joukkoliikennettä pitää kehittää palvelemaan myös yö- ja vuorotyöntekijöitä

Julkisen liikenteen palvelut keskittyvät virastoaikojen mukaisiin ruuhkahuippuhin, yö- ja vuorotyötä tekeville vaihtoehtoja on vähemmän. Kuva: Jukka Rapo

Julkisen liikenteen palvelut keskittyvät virastoaikojen mukaisiin ruuhkahuippuhin, yö- ja vuorotyötä tekeville vaihtoehtoja on vähemmän. Kuva: Jukka Rapo

Vaihtelevat työajat yleistyvät, mutta julkisen liikenteen palvelut eivät ole seuranneet perässä. Jori Kainulaisella ja Tiina Laaksolla on tunnin pituinen, keskenään hyvin erilainen työmatka. Kummallekaan julkinen liikenne ei toimi parhaalla tavalla, jos ollenkaan.

A la carte -ravintolan kokin Jori Kainulaisen työmatka taittuu pimeiden metsien keskellä Itä-Suomessa, kylmäkkö Tiina Laaksolla toisella puolella Suomea pääkaupunkiseudulla. Jori Kainulaisen työvuorot vaihtelevat aamusta puoleenyöhön, Tiina Laakso puolestaan aloittaa työpäivänsä jo aamuvarhain. Molempien arki sujuisi paremmin, mikäli joukkoliikenteen palvelut olisivat paremmin saatavilla myös sillon, kun he tekevät työmatkaansa.

Espoon Derby Business Parkissa työskentelevän Laakson työpäivä alkaa vuorolistan mukaan kuudelta. Useimmiten hän kuitenkin aloittaa työnsä jo kello 5.35, sillä mikään bussi ei kulje hänen kotoaan työpaikalle juuri sopivaan aikaan.

Vaikka koti ja työpaikka sijaitsevat Espoon alueen sisällä, niin työmatkaan menee tunti kahdella bussilla. Lisäksi viimeiset 1,5 kilometriä täytyy kävellä. 

”Jos ensimmäinen bussi on vähänkin myöhässä, en ehdi enää jatkobussiini. Seuraavan odottaminen on turhauttavaa, sillä siinä viidessätoista minuutissa saisin työpaikalla tehtyä paljon. Aamu on meillä hektisintä aikaa”, hän kertoo.

Lisää aikaisempia ja suorempia bussivuoroja

Länsimetron uusien asemien käyttöönotto toi mukanaan muutoksia Laakson käyttämiin bussireitteihin syksyllä 2017 ja osa suorista reiteistä katkaistiin. Työmatka venähti hetkellisesti jopa 1,5 tuntiin, kun Espoon bussilinjoja muutettiin metron tulon myötä. Entisten tilalle tuli onneksi pian uusi reittiyhdistelmä, jota käyttämällä Laakso pääsee työpaikalleen noin tunnissa.

Suoremmat ja aikaisemmat bussivuorot toisivat sujuvuutta Tiina Laakson arkeen. Kuva: Jukka Rapo

”Vaikka olenkin tottunut liikkumaan julkisilla, niin tunnin työmatka on minulle maksimi. Toivoisin, että yhteydet olisivat suorempia, sillä jokainen bussin vaihto lisää matka-aikaa huomattavasti”, hän kertoo.

Laakson perheessä on yksi auto, jota hänen miehensä käyttää omaan työmatkaansa huolehdittuaan heidän lapsen kouluun. Toisen auton hankkiminen ja sen käyttökustannukset olisivat perheen taloudelle kestämätön ratkaisu.

”Kun on joskus saanut kyydin työkaverilta kotiin töiden jälkeen, ja matkaan on mennyt 20 minuuttia, niin totta kai sitä miettii, että näinkin nopeasti voisi päästä kotiin. Mieluummin käyttäisin työmatkaan kuluvat kaksi tuntia päivässä perheeni kanssa”, Laakso sanoo.

Hän toivoo julkisen liikenteen palvelujen kehittämistä niin, että niissä huomioitaisiin myös muina kuin toimistoaikoina liikkuvat työntekijät.

”Aikaisia bussivuoroja pitäisi olla myös enemmän, sillä meitä on kuitenkin aika paljon, jotka aloittavat työt jo kuuden aikaan tai aiemmin. Viiden aikaan bussi on aina lähes täynnä.”

Omalla autolla kulkeminen käy kukkarolle

Jori Kainulaiselle työmatkan kulkeminen henkilöautolla on puolestaan ainoa vaihtoehto. Matkaa kotoa Joensuusta työpaikalle Kolille on 74 kilometriä.

Väliä kulkee vain muutama bussivuoro, jotka vain harvoin osuvat yksiin hänen työvuorojensa kanssa. Lisäksi Kolin bussipysäkki sijaitsee 9 kilometrin päässä työpaikasta, joten loppumatka bussipysäkiltä työpaikalle pitäisi vielä kulkea jollakin tavalla. Jalan 9 kilometrin matka ei taittuisi.

”Jos olisi hyvät bussiyhteydet työpaikalle, niin kyllä niitä mielelläni käyttäisin”

Talviaikaan Kolille johtavan mutkaisen maantien kunto vaihtelee, mikä pidentää Kainulaisen työmatkaan kuluvaa aikaa. Viime talvena usea auto oli ajanut ojaan työmatkan varrella. Valppaana on oltava myös tielle eksyvien metsäneläinten varalta.

”Meillä on työporukan kesken WhatsApp -ryhmä, jossa jaamme hirvihavaintoja työmatkan varrelta. Sen avulla pysytään kartalla siitä, missä niiden on nähty liikkuvan, missä on ollut kolareita ja missä mutkissa kannattaa varoa. Kerran tielle osui myös nuori karhu, joka onneksi juoksi takaisin metsään, kun lähestyimme sitä autolla.”

Pimeää maantietä ajaminen ei kuitenkaan Kainulaista hätkäytä, sillä hän on kulkenut Joensuun ja Kolin väliä jo 4 vuotta. Työmatkan kustannukset sen sijaan mietityttävät.

Jori Kainulainen kulkee työmatkansa Joensuusta Kolille joko omalla autolla tai kimppakyydillä. Kuva: Minna Raitavuo

”Henkisesti työmatka ei tunnu raskaalta, mutta rahallisesti se kyllä välillä kirpaisee. On sitä tullut mietittyä silloin tällöin, että onko tämä kannattavaa. Laskin, että yksistään bensaan menee keskimäärin 260 euroa kuukaudessa, josta verotuksessa saan takaisin vain viidenneksen”, Kainulainen sanoo.

Toisinaan hän myös majoittuu Kolilla henkilökunnalle varatuissa jaetuissa majoitustiloissa, joita on tarjolla useassa rakennuksessa työpaikan lähistöllä.

”Jos edellinen työvuoroni päättyy puoliltaöin, ja seuraava alkaa kello 8.30 aamulla, niin ei ole järkeä ajaa reilua tuntia kotiin nukkumaan ja heti aamulla takaisin. Sitä on sen verran väsynyt, että käyttää mieluummin enemmän aikaa nukkumiseen, kuin edestakaisin ajamiseen. Olen jättänyt petivaatteeni valmiiksi sinne omaan kaappiin”, Kainulainen kertoo.

Vastuu hyvästä arjesta ja palveluista

PAM esittää kohtuuhintaisten asuntojen tarjonnan edistämistä sekä julkisen liikenteen palvelujen kehittämistä eduskuntavaalitavoitteissa. Suurimpien kaupunkiseutujen kanssa tehtävissä maankäytön asumisen ja liikenteen sopimuksissa on varmistettava riittävän suuri asuntorakentamisen taso niin omistus- kuin vuokra-asunnoissa ja edistettävä valtion rahoituksella työpaikkojen saavutettavuutta joukkoliikenneinvestoinneilla. On myös tutkittava, mitä esteitä maankäyttöä ja rakentamista koskeva lainsäädäntö aiheuttaa riittävälle asuntotuotannolle.

Lisäksi julkista liikennettä on tuettava ja kehitettävä uusiin tarpeisiin työntekijöiden sujuvaksi siirtymiseksi kodin ja työn välillä.

Lue lisää PAMIN eduskuntavaalitavoitteissa keväälle 2019

 

 

Teksti: Minna Raitapuro

 

Uusimmat

Suosituimmat