Uutinen - 09.02.2018 klo 14.00
Koulutus

PAMin uudessa lähiesimiestyön ammattitutkinnossa yhdistyy ”best of both worlds”

Seuraa Emman ja Otson matkaa ja mietteitä lähiesimiehen koulutuksesta PAMin verkkosivuilla vuoden aikana. Kuva: Anna Autio.

Seuraa Emman ja Otson matkaa ja mietteitä lähiesimiehen koulutuksesta PAMin verkkosivuilla vuoden aikana. Kuva: Anna Autio.

Palvelualojen ammattiliitossa PAMissa alkoi tammi-helmikuun vaihteessa historian ensimmäinen lähiesimiestyön ammattitutkinto, joka toteutetaan yhteistyössä Markkinointi-instituutin kanssa. Koulutus kestää vuoden verran, ja koulupenkillä istuu 20 pamilaista esimiestä, jotka suorittavat ammattitaitonsa näyttötutkinnossa keväällä 2019. Emma Virtanen ja Otso Jokinen ovat kaksi pamilaista, jotka kulkevat tällä esimiespolulla.

Emma Virtanen toimii toista vuotta myymäläpäällikkönä ja vuoroesimiehenä miesten juhlapukuliikkeessä. Työyhteisö on pieni, ja yritystä pyöritetään neljän hengen voimin. Toive itsensä kehittämisestä sekä uuden oppiminen olivat Emmalle tärkeät kannusteet koulutukseen hakeutumisessa.

– Pienessä ja kasvavassa firmassa työskennellään hyvin tiiviissä tiloissa, alati kasvavan porukan kanssa. Siinä korostuvat keskeinen vuorovaikutus, tiimityö- ja ryhmänhallintataidot, hän toteaa.

Team managerina, eli lähiesimiehenä työskentelevä Otso Jokinen, on ollut kansainvälisessä puhelin- ja verkkoasiakaspalveluyrityksessä vuodesta 2016. Jokinen aloitti aikoinaan palveluneuvojana ja eteni esimieheksi Suomen toimipisteessä, jossa on noin 130 työntekijää. Halu kehittyä esimiehenä, mutta myös virallinen tutkinto saivat hänet hakeutumaan mukaan koulutukseen. 

– Uskon jopa kliseenomaisesti, että esimiehenä oleminen on palveluammatti, ja mietin kuinka voin paremmin auttaa tiimiläisiäni koulutuksen avulla. Mietin myös, miten saan työyhteisön voimaan paremmin sekä saavuttamaan paremmat tulokset. Se oli minulle avainsyy koulutukseen lähtemiselle. Tutkinto on myös todistus siitä, että on kiinnostunut esimiestehtävästä, sanoo Jokinen.

Odotukset ovat korkealla, ja haussa on konkreettisia työkaluja ja toimintamalleja esimiehen arkeen.

– Tämä on osittain myös itsetutkiskelun paikka. Haluan tunnistaa itsessäni piirteitä, joita kannattaa korostaa ja taas niitä, joita kannattaisi jättää vapaa-ajan puolelle, Emma miettii.

Otso Jokinen komppaa, ja lisää listaan vertaistuen.

– Olen oppinut yhden yrityksen tavat, ja sen, miten nykyisessä työssäni toimitaan esimiehenä. Mutta siitä, miten eri työpaikoissa ja toimialoilla toimitaan, voi oppia erittäin paljon, hän sanoo. 

Näyttötutkinto ovat molempien mielestä myös varteenotettava lisä aiempiin meriitteihin ja mahdollisesti myös tulevaisuuden uravaltti.

Emma Virtanen on ollut PAMin jäsenenä viitisen vuotta, Otso Jokinen taas pari vuotta. Mukaan lähtö tuntui luontevalta, ottaen huomioon myös sen, että markkinoilla on monenlaisia tutkintoja tarjolla. Ammattiliitto ja monivuotinen ammatillinen kouluttaja olivat osallistujien mielestä vakuuttava yhdistelmä.

– Olen aiemmin suorittanut näyttötutkintoa, ja silloin vertaillut oppilaitoksia keskenään. Huomasin, että on olemassa erilaisia ja eri tasoisia koulutuksia. Onhan se sertifikaatti, että PAMin kaltainen organisaatio on päättänyt lähteä panostamaan ammatilliseen koulutukseen, sanoo Emma Virtanen.

– On selvää, että PAM tarjoaa ison rahanarvoisen edun, mutta PAMilla on paljon osaamista henkilöstöasioissa, ja kokemusta työntekijän kuuntelussa, mikä on iso osa esimiehen työtä. Tässä yhdistyy ns. ”best of both worlds”, molempien asioiden hyvät puolet, Otso Jokinen tuumailee.

Arjessa he kohtaavat tilanteita, jossa heidän esimiestaitojaan koetellaan. Esimies on tukipilari, mutta myös sparraaja.

– Pienessä työyhteisössä tuottaa haasteita esimerkiksi se, kun tehdään yhteneviä prosesseja, varsinkin, jos työyhteisö koostuu erityyppisistä ja eri logiikalla toimivista henkilöistä. Yksilöllisyys on ihana asia, mutta se myös vaikeuttaa asioita, sanoo Emma.

– Oma työyhteisö on keski-iältään nuori. Monelle se on ensimmäinen työpaikka. Lisäksi meillä on paljon opiskelujen ohella töitä tekeviä, joten työntekijöiden vaihtuvuus on iso. Miten vaikuttaa omalla työllään siihen, että työilmapiiri pysyy sellaisena, että työntekijät pysyvät ja sitoutuvat, Jokinen miettii.

– Hektinen työ ja fiiliksen ylläpitäminen ja jaksamisen tukeminen ovat osa arkea. Esimiehen pitäisi tunnistaa, mikäli työntekijällä on ongelmia, ja osata puuttua niihin ajoissa, Otso Jokinen lisää.

Seuraa Emman ja Otson matkaa ja mietteitä lähiesimiehen koulutuksesta PAMin verkkosivuilla vuoden aikana. 

Kysyntä ja tarjonta kohtaavat pamilaisten ammatillisessa koulutuksessa

PAMin kouluttaja Irene Korimäen mukaan pamilaisten mittava kiinnostus ammattitutkintoon ylitti kaikki odotukset.
– Hakijoita oli 50, joten karsinta oli vaikea. Kaikilla hakijoilla oli vahva halua kehittyä esimiehenä ja tavoitteellisuus urallaan, Irene toteaa.

PAM etsii jatkuvasti uusia tapoja tukea jäseniään, ja tämä on yksi niistä innovatiivisempiä Korimäen mukaan. Koulutus kuuluu nähdä investointina, josta esimies ja koko työyhteisö hyötyy. Palvelualalla koulutetaan vähemmän lähiesimiehiä työnantajan suunnalta.

– Tarvetta esimieskoulutukseen on paljon. Kyseessä on pilotti, ja kenties jatketaan, aprikoi Korimäki.

– Paineita on nykyään paljon, joten esimiestyö on jatkuvasti oppimisen paikka, siksi kannattaa muistaa olla itselleen armollinen, ohjeistaa Korimäki, joka luotsaa koulutuksen osallistujia vuoden ajan.

 

 

Teksti: Marie Sandberg-Chibani

 

Uusimmat

Suosituimmat