Uutinen - 29.05.2015 klo 09.20

Pam-lehti 7/2015: Kauppafirma laittoi työntekijän karenssiin lentoasemalla

Haastateltu työntekijä joutui elämään kuukausia työttömyysturvalla, ennen kuin pääsi aloittamaan uuden työn. Kuva: Lassi Kaaria

Haastateltu työntekijä joutui elämään kuukausia työttömyysturvalla, ennen kuin pääsi aloittamaan uuden työn. Kuva: Lassi Kaaria

Työpaikan vaihto tuli kalliiksi lentokentällä työskentelevälle myyjälle. Hän joutui elämään kuukausia työttömyyspäivärahalla, vaikka uusi työpaikka oli sovittuna. Yritysten määräämä karenssi on outo ilmiö suomalaisessa työelämässä.

Helsinki-Vantaan lentoasemalla toimiva yhtiö WDFG (World Duty Free Group) vaatii, että sen palveluksesta irtisanoutunut työntekijä aloittaa uuden työnantajan palveluksessa vasta karenssin jälkeen. Karenssi ei kuitenkaan näytä koskevan kaikkia.

Paul” (nimi muutettu) irtisanoutui WDFG:lta saatuaan varmistuksen, että hän pääsee unelmatyöhönsä kauneuskonsulentiksi toiseen yritykseen. Uusi työnantaja olisi kosmetiikkatalo, joka toimii WDFG Helsingin tiloissa. Siirtyminen sinne oli työsopimuksen allekirjoitusta vaille selvä.

Finavian tax free -myymälät siirtyivät espanjalaiselle WDFG:lle viime vuonna. Yritys toimii vuokralaisena Finavian tiloissa ja luovuttaa puolestaan liiketilaa eri maahantuojien käyttöön. Myös Finnair Travel Retalilin tax free -myymälät on myyty samalle kansainväliselle suuryritykselle.

– En tiennyt, että WDFG:lla on karenssiaika, Paul sanoo. Hän tiesi monien muidenkin siirtyneen kosmetiikkatalojen palvelukseen suoraan WDFG:ltä.

Paul yritti ensin saada karenssin perutuksi, sitten edes lyhentää sitä luottamusmiehensä Päivi Toroilan tukemana. Mutta se ei onnistunut. Lopulta yritys ei puoltanut Paulin kulkulupaa kentälle, joten hänen oli pysyttävä sieltä poissa. Yritys puhuu sopimuksesta, joka on tehty kosmetiikkatalojen kanssa. Luottamusmiehen mukaan karenssi loukkaa työntekijän perusoikeutta tehdä työtä. Tapauksesta on neuvoteltu myös PAMin ja Kaupan liiton välillä, mutta ilman tulosta.

– Kärsin työttömyysajasta todella, sillä en voinut kokonaiseen 4 kuukauteen tehdä mitään, Paul sanoo. Työttömyyskorvaus oli pieni verrattuna palkkaan, jonka hän menetti. Paul sanoo olevansa nyt onnellinen uudessa työssään.

Viime perjantaina selvisi, että eräs työntekijä pääsee vaihtamaan WDFG:lta yrityksen tiloissa toimivaan kosmetiikkataloon ilman karenssia.

Lisää aiheesta Pam-lehdessä 7/2015, joka ilmestyi 29.5.

Näköislehdessä myös:

Onko lisämyynti hyvää palvelua vai väkisin tyrkyttämistä?

Siivoustyön ostaja: Siivousyritykset polkevat itse hintoja

Timantteja ja selfieitä – vapaaehtoiset pamilaiset maailmankylässä

 

 

Teksti: Tiina Ritala

 

Uusimmat

Suosituimmat