Uutinen - 15.10.2014 klo 12.53

Some-hivutus kuormittaa työntekijää

Kuvitus: Janne Hulkkonen / iStockphoto

Kuvitus: Janne Hulkkonen / iStockphoto

Myrsky sosiaalisessa mediassa voi panna työntekijän tai koko työyhteisön koville. Työnantajien olisi aika ottaa riski vakavasti.

"Erityisesti asiakaspalvelutyö altistaa työntekijän tänä päivänä julkisuudelle", sanoo sosiaaliseen mediaan perehtynyt Päivi Rauramo Työturvallisuuskeskuksesta TTK:sta. TTK on julkaissut tänä syksynä oppaan, jossa käsitellään sosiaalista mediaa paitsi työkäytössä, myös työyhteisöä häiritsevänä ja loukkaavana välineenä.

Yksikään ihminen ei selviä töistään virheittä, mutta sosiaalinen media voi tehdä niistä näkyviä, ja joskus silmätikuksi voi joutua ilman sen kummempaa syytäkin. Rauramosta somejulkisuuteen pitäisi varautua työpaikoilla.

Viime aikoina on sattunut useita tapauksia, joiden perusteella julkinen kiusaaminen näyttää olevan jo ilmiö. Kuopiossa kaksi Hesburgerin työntekijää joutui syyskuussa myllytykseen, kun ravintolassa ollut asiakas kertoi heille sattuneesta virheestä Facebookissa. Tarinasta ”tykättiin” yli 55 000 kertaa ja se levisi jakojen kautta arviolta sadoille tuhansille ihmisille. Tapausta käsiteltiin pian sekä paikallisessa että valtakunnan mediassa iltapäivälehdistä Ylen uutisiin.

Tarinan kirjoittajasta tehtiin sankari. Työntekijät olivat pahiksia.

Päivi Rauramon mielestä ikävää julkisuutta voi ennaltaehkäistä kouluttamalla ja ohjeistamalla henkilöstölle tiettyjä asiakaspalvelun käyttäytymistapoja, mutta pitää puhua myös henkilöstön tukemisesta ja siitä, miten tapahtuneesta voidaan oppia – jos ja kun virheitä sattuu. Rauramo sanoo somejulkisuuden olevan työntekijöiden näkökulmasta psykososiaalinen riski. Se pitäisi ottaa huomioon jo työn riskien arvioinnissa, jolloin asia tulisi käsiteltyä järjestelmällisesti. Myös esimiehen tuki on tärkeää.

Lisää aiheesta Pam-lehdessä 12/2014, joka ilmestyy 17.10.

 

 

Teksti: Tiina Ritala

 

Uusimmat

Suosituimmat