Nyhet - 07.03.2018 klo 16.18
Kollektivavtalsförhandlingar

PAM vill få bort den företagsspecifika andelen från förhandlingsbordet för Call Center-tjänster

Bild: Gettyimages

Bild: Gettyimages

PAM och arbetsgivarrepresentanten PALTA förhandlade om arbets- och lönevillkoren för Call center anställda på onsdag. Förhandlingarna bromsas av PALTAs målsättning om en företagsspecifik löneförhöjningsandel.

I förhandlingarna som angår Call Center-tjänster eller med andra ord telefontjänster och kontaktcentrum har man kommit bra vidare vad gäller textinnehållet men angående lönen är parterna ännu oeniga, berättar PAMs jurist Karoliina Huovila efter onsdagens korta förhandlingsträff.

Enligt Huovila har anmarschen för att nå ett löneresultatet försvårats av PALTAs målsättning att betala en del av löneförhöjningarna företagsspecifikt.
PAM vill å sin sida få bort den företagsspecifika andelen från förhandlingsbordet.

"Förhandlingarna är tuffa. Båda parternas avsikt är dock att nå ett förhandlingsresultat", säger Huovila. 

Följande gång förhandlar parterna igen på tisdag 13.3. Kollektivavtalet som tillämpas för telefontjänster och kontaktcentrum är normalt bindande, vilket betyder att det bör följas på sådana arbetsplatser där arbetsgivaren hör till PALTA.

 

 

 

 

Senaste

Mest lästa