Artikel - 13.02.2020 klo 10.20
Arbetslivet

Någon arbetar alltid i en stormarknad – tre expediter berättar om sina arbetsdagar

Expediten Kirsi Lappalainen arbetar i Prisma i Östra Centrum där hon har morgon-, kvälls- och nattskift. Ibland behöver hon en tupplur på ett par timmar för att orka. Foto: Eeva Anundi

Expediten Kirsi Lappalainen arbetar i Prisma i Östra Centrum där hon har morgon-, kvälls- och nattskift. Ibland behöver hon en tupplur på ett par timmar för att orka. Foto: Eeva Anundi

I 24 timmar följde vi med hur expediter ser till att hyllorna i en stormarknad bågnar av varor och tusentals kunder får det de söker efter.

3.15

Expediten Kirsi Lappalainen, 47, kikar på klockan i mobilen fast hon ska upp först om en timme. Hon får inte längre sömn så hon stiger upp, kokar kaffe, röker en cigarrett och bläddrar i sin mobil. Till arbetet i Prisma i Östra Centrum måste Kirsi fara först om dryga två timmar. 

6.00

Stormarknaden fylls av en söt bulldoft då Kirsi sticker sig in i lagret tillsammans med teamledaren och övriga i morgonskiftet för att gå igenom arbetsschemat. Hon ska ordna upp dryckesavdelningen och packa upp lass. Teamledaren redogör för försäljningen dagen innan – ett stort belopp. 

”Jag följer inte noggrant med försäljningen men nog motiverar den. Vi expediter har ju fått allt till stånd med vårt arbete”, säger Kirsi. 

Och arbete finns det. Kirsi förflyttar sig hela tiden mellan lasset och hyllan. Under dagen har hon inga problem med att få 10 000 steg ihop – det visar stegmätaren i mobilen. 

Expediten Kirsi Lappalainen har arbetat i butiksmiljö i tre decennier. Bild Eeva Anundi

7.11

En äldre dam skuffar långsamt sin shoppingvagn fram mellan konservhyllorna. Så här tidigt finns det klart fler anställda än kunder i stormarknaden. 

Flesta av de expediter i gröna västar som arbetar flitigt längs gångarna är deltidsanställda. Vanligen arbetar de 30 timmar per vecka. Ibland får de en möjlighet att arbeta extra. 

”För vissa passar det. Själv är jag heltidsanställd – lyckligtvis. Jag är ensamförsörjare och vill exakt känna till min månadslön. Då känner jag mig tryggare”, funderar Kirsi. 

De senaste åren har det allt mer utnyttjats bemanningsföretag. Enligt Kirsi har många personer som hyrs ut av företagen redan
blivit bekanta arbetskamrater. 

Hon har själv arbetat i Prisma i Östra Centrum i 11 år – från att den öppnades. Totalt har hon arbetat inom handel i runt 30 år. 

”Under den tiden har största förändringen varit att urvalet vuxit. Det kommer hela tiden fler produkter och sorter. Färdigmat har dessutom blivit klart populärare – människor vill att det ska vara snabbt och enkelt.” 

12.16

Nu befolkas gångarna förutom av pensionärer också av många småbarn och deras föräldrar. Blöjor och barnmat läggs in i shoppingvagnarna.

De två lass Kirsi ska få på plats har minskat i storlek men fortfarande finns det arbete kvar. När hon placerar läskflaskor på hyllorna kommer en äldre herreman för att diskutera med henne. Fast vi är i en stormarknad finns det bekanta stamkunder.

”Många äldre känner sig ensamma. Ibland kommer någon och frågar var finns det här eller det där fast jag vet att de känner till svaret.”
 

 

14.05

På bruksvaruavdelningen på andra våningen i Prisma fyller Kenneth Sarlin, 56, på hyllor med batterier och lampor. I örat har han en radiotelefonlur och i fickan en mobil och minidatorn piccolo.

Piccolo innehåller nästan all information om produkterna i stormarknaden. Där kan du se bland annat situationen för en viss produkt, när det kommer till med varor och om någon producent har leveranssvårigheter. Med minidatorn kan du också beställa produkter.

Radiotelefonen har klart underlättat expeditarbetet. Om en kund frågar en expedit på avdelningen för kläder huruvida det finns en viss leksak i affären kan expediten sända frågan vidare med radiotelefonen. Den som står närmast leksaksavdelningen går sedan och kollar hur det ser ut.

"På engelska betjänar jag inte efterom S-gruppen inte betalar språktillägg”

16.53

På dagligvaruavdelningen i nedre våningen är det rusningstid. Människor på väg hem från arbetet sticker sig in för att handla mat. På vardagar pågår trängseln till klockan nio. Också på bruksvaruavdelningen finns det mer folk men det kan nog inte beskrivas som en rusning. 

Allt emellanåt stannar kunder upp och frågar ”var finns” eller ”har ni” av Kenneth då han fyller på hyllorna. Md Rumman som flyttat från Uleåborg till Helsingfors för en vecka sedan frågar på engelska varifrån han kan finna en värmarkabel för sin bil.

Kenneth svarar inte utan för honom till hyllan med biltillbehör där det finns en lämplig kabel. 
”Mitt modersmål är svenska och jag kan också finska. På engelska betjänar jag inte eftersom S-gruppen inte har språktillägg”, säger han. 
 

Enligt Kenneth behöver affärer inte hela tiden hålla öppet. Till exempel under julhelgerna kunde affärer bra ha stängt. Foto: Eeva Anundi

17.55

I offentligheten har det pratats mycket om en omvälvning inom handel. E-handeln ökar och traditionella butiker har det svårt. Många förutspår att allt fler affärer får lov att stänga sina dörrar. 

”Jag har inte lagt märke till att e-handeln på något sätt minskade vår försäljning. Jag har dock undrat över om det finns tillräckligt med kunder för alla nya köpcentrum i huvudstadsregionen”, funderar Kenneth. 

Hans arbetsgivare har gått med i e-handeln. Det har blivit populärare att beställa varor på webben. Du kan också beställa bruksvaror i Prismas nätbutik. 

”Kunderna inser inte alltid att vi inte har lika mycket här i affären som det finns i nätbutiken. Priserna kan också variera mellan webben och affären. Ibland kommer det kommentarer om detta.” 

Expediten Iiris Reiman älskar sitt arbete och gillar nattskift. Foto: Eeva Anundi

23.02

Kassören Iiris Reiman, 54, har just bytt plats med kassören i förra skiftet, hälsat vänligt på nästa kund och börjat läsa in produktstreckkoder. 

”Köer har vi normalt till midnatt eller klockan ett. Tystast är det mellan halv tre och halv fyra på natten”, berättar hon. 

I specialfall finns det köer på tiotals meter i Prisma hela natten. Så skedde senast när Finland vann Luxemburg i EM-kvalet i fotboll. 
 

00.23

Mjölkkartonger, paket med ris, brödpåsar, frukt, blöjor, barnkläder med mera glider förbi på bandet. På natten köper människor exakt samma varor som på dagen.

”Många kollegor handlar över huvud inte på söndagar eller ogillar nattskift. Inte jag. Världen har förändrats och nattöppet betjänar många kunder.”

”På nätterna kommer helt vanliga människor – sådana med oregelbundet arbete helt säkert fler än vanligt. Sjukskötare, taxichaufförer, brevbärare, poliser osv. Men nog kommer barnfamiljer också”, säger Iiris.

En man i elektrisk rullstol kommer till kassan. En annan kund hjälper honom att lyfta inköpen upp på bandet.

”Men hej! Hur mår du idag”, hälsar Iiris denna stamkund.

Mannen säger sig heta Mikko och berättar att han gärna handlar på nätterna eftersom trängseln på dagen gör det svårt att komma fram med rullstol.

Sporadiskt kommer det också snedseglare efter något smått att äta och för att värma sig. Enligt Iiris orsakar de inga problem.
 

Zohaib Shahzad (till vänster), Cheema Ahmed Kaza och Azeem Iqbal kommer till kassan runt midnatt. Männen berättar att sena inköp passar ihop med deras arbets- och studiescheman. Foto: Eeva Anundi

02.37

Kunderna har klart minskat. Då det är tyst fyller de två kassörerna i skiftet på godishyllor och ser till att plastpåsarna inte tar slut. Gamla kvällstidningar får ge plats för nya och kassörerna fyller på hushållsartiklar. 

Arbete finns det men Iiris känner sig inte trött. Hon susar energiskt fram från en kassa till en annan. 

”Igår lade jag mig vid middagstiden och sov till halv nio. Jag arbetade endast på nätterna bara jag fick. Nattarbete passar en sådan här änka med redan vuxna barn.” 

Enligt Iiris är riktigt många intresserade av nattarbete på grund av tilläggen. 

”För mig är nattskift och detta arbete som en kallelse. Det är nästan hälften av lönen att du får göra något du tycker om. Jag rör på mig, är livfull och tycker om att umgås med människor”, skrattar hon till. 

4.45

Var och varannan kund köper sig en energidryck. De som ska till ett morgonskift gör nu sina inköp. Vid kassorna finns en väktare. Iiris försäkrar oss att hon aldrig varit rädd då hon arbetat på natten i Prisma. 

”Här är det som i söndagsskolan. Det var något helt annat då jag tidigare arbetade på en servicestation på nätterna.” 

5.59

”Fortsatt fin natt” har bytts till ”ha en fin dag”. Ännu en timme och Iiris skift tar slut. Efter det har hon tre dagar ledigt.
 

Fria öppettider

Begränsningarna av öppettiderna för detaljhandeln och frisersalonger upphävdes i början av 2016 (1618/2015). Näringsidkare kan själva besluta öppettiderna för sin affär och de behöver inte längre söka dispens för öppettider. 

Antalet deltidsanställda expediter har ökat från 38 500 år 2016 till 40 900 år 2018. 

 

 

 

 

Senaste

Mest lästa